Per tram naar het Stadshart

Het is weer eens hommeles rond de Amstelveenlijn – pardon – de Amsteltram. Het gaat nog zeker een jaar duren voordat deze tram gaat rijden, maar lokale raadsleden uiten nu al hun bezorgdheid over de bereikbaarheid van het bruisende centrum van hun gemeente, met name vanuit het zuiden van de stad. Die bereikbaarheid wordt een nog groter probleem als straks de Uithoornlijn is aangelegd. Waar reizigers uit Uithoorn nu nog een rechtstreekse busverbinding met het Amstelveense Stadshart hebben, zullen ze straks per tram het centrum voorbijrazen.

Dat zit zo: toen lang geleden werd besloten de Amstelveenlijn tot tram om te bouwen, werd ook gekeken naar de haltedichtheid van de lijn. Toen is ook besloten om een vijftal haltes op te heffen, waaronder Amstelveen Centrum. De gedachtegang achter dat besluit was eenvoudig: er liggen drie haltes in de buurt, namelijk Oranjebaan, Ouderkerkerlaan en Amstelveen Stadshart. Die laatste ligt – de naam suggereert het al – middenin het centrum van Amstelveen. Probleem is echter dat deze halte alleen wordt aangedaan door tram 5, die hier ook zijn eindpunt heeft. Amstelveen Centrum vormde het beste alternatief voor alle reizigers van en naar de haltes die niet door lijn 5 worden bediend.

En dus hebben de bezorgde raadsleden een inventief voorstel gedaan: laat vanaf deze haltes ook een tramlijn naar Amstelveen Stadshart rijden. Technisch kan dat straks, want er komt een directe spoorverbinding tussen de halte Stadshart en het zuidelijke deel van de lijn – wat ironisch genoeg alleen mogelijk was door de halte Centrum te slopen. Of het ook kans van slagen heeft? Ik denk van niet. Tramexploitatie is over het algemeen duurder dan de bus, wat voornamelijk in de aanschaf- en onderhoudskosten van materieel en infrastructuur zit. Omdat een tram echter meer reizigers kan vervoeren dan een bus, kan het vanaf bepaalde reizigersaantallen een financieel voordeliger optie zijn, omdat er personeel mee wordt uitgespaard. Tel daar het – overigens snel slinkende – voordeel van de uitstootvrije aandrijving bij op, en je hebt een goede reden om een tram aan te leggen.

Vanuit Uithoorn zijn er voldoende reizigers om tramexploitatie voordeliger te laten zijn dan busexploitatie. Die stroom is echter voor het grootste deel op Amsterdam gericht. Voor een directe tramverbinding met Amsterdam is dan ook een sluitende business case op te stellen; voor een dito verbinding met het centrum van Amstelveen…niet zozeer. Daar komt bij dat er ook na het verdwijnen van de busverbinding tussen Uithoorn en Amstelveen nog voldoende alternatieven overblijven. Hoe het busnet er precies uit komt te zien na de opening van de Uithoornlijn is nog niet bekend, maar de bussen tussen Amsterdam en Aalsmeer blijven in ieder geval rijden. Die bieden een overstap op de Amsteltram bij de Sacharovlaan.

Vanuit het zuiden van Amstelveen zelf rijden nu al directe bussen naar het busstation, waarmee het Stadshart direct bereikbaar blijft. Wie allemaal geen zin heeft in bussen, kan straks op de Oranjebaan gewoon overstappen op lijn 5 richting het Stadshart. Dat is een omweg, maar het scheelt lopen. En voor wie lopen geen probleem vindt, is er altijd nog de halte Ouderkerkerlaan.

Dat zo’n rechtstreekse tram tussen Uithoorn en Stadshart weinig kans maakt, zullen de raadsleden zelf ook wel weten. Waarom komen ze dan toch met dit voorstel? Dat zal wel met de aard van de politiek te maken hebben. Wie alleen maar voorstellen doet die haalbaar zijn, houdt weinig zendtijd over. En laat ik niet kinderachtig zijn: hoewel mijn motivatie niet politiek van aard is, doe ook ik op dit blog met enige regelmaat voorstellen waarvan ik bij voorbaat al weet dat ze kansloos zijn.

Door hoog te mikken, heb je in ieder geval een kans het nieuws weer even te halen, en laat je aan de buitenwacht zien dat je geeft om de lokale issues. Maar dat is ook wat dit is: een lokaal issue, waar in de praktijk maar heel weinig reizigers écht last van zullen gaan krijgen. De oplossing voor de bereikbaarheid van het Stadshart vanuit het zuiden van Amstelveen en Uithoorn zit hem in een goede samenhang van het totale OV-net, en niet in een dure extra tramverbinding.

Plaats een reactie