De Amsterdamse metro vanaf 2025

Het wordt steeds waarschijnlijker dat de Amsterdamse metro vanaf 2025 ‘semi-ontvlochten’ zal gaan rijden, nu de wethouder deze plannen in het kader van de nieuwe concessie vanaf hetzelfde jaar en in weerwil van de kritiek erop vanuit met name Amsterdam-Zuidoost toch wil doorzetten. Dat houdt concreet in dat lijn 53 na Van der Madeweg voortaan niet meer naar Centraal maar naar Isolatorweg gaat doorrijden, en lijn 50 komt te vervallen. Ik besloot er eens een kaartje van te maken:

Mocht dit netwerk inderdaad realiteit worden, dan is dit de meest waarschijnlijke manier waarop het in de reisinformatie weergegeven zal worden. Door voor het lijncijfer 53 te kiezen in plaats van 50 blijft de metroreeks aaneengesloten (51-52-53-54). Bovendien was de tak naar Gaasperplas er eerder dan de Ringlijn, waarmee dit lijnnummer een ‘historisch voorrang’ heeft. Het zou daarnaast als symbolische tegemoetkoming naar de Gaasperplastakreizigers gezien kunnen worden die hun directe verbinding met het Centraal weliswaar kwijtraken, maar ‘hun’ 53 wel behouden, inclusief kleur. En tot slot levert het een ‘warm’ (rood-oranje-geel) kleurenpalet op voor het netwerk buiten de Noord/Zuidlijn, dat ook in deze lijnvoering vervlochten blijft (iedere lijn deelt zijn spoor deels met andere lijnen).

Het zou misschien een mooi moment zijn om ook eens wat aan die curieuze lijnnummering te doen, maar ik droomde al eens eerder over een reset van lijnnummers toen het tramnet voor de Noord/Zuidlijn op de schop zou gaan, en daar kwam het uiteindelijk ook niet van. Zelfs de ‘historische’ lijnkleuren werden gewoon behouden. GVB laat zich als het op lijnnummering aankomt kennen als een zeer behoudende organisatie, en daar zij de nieuwe concessie onderhands gegund zullen krijgen, ligt het in de lijn der verwachtingen dat ook met deze semi-ontvlechting de 5x-nummering gewoon behouden zal blijven.

Eén van de argumenten voor deze semi-ontvlechting die steeds genoemd wordt is dat er met hogere frequenties gereden kan gaan worden. Daar is vooralsnog geen concrete uitwerking van bekend, en het werkelijke motief achter deze semi-ontvlechting lijkt ook eerder in organisatorische versimpeling te liggen, waarmee het metronet robuuster te exploiteren moet worden en het metromaterieel exclusiever aan individuele lijnen toegekend kan worden. Verwacht exclusieve inzet van M5’s op lijn 54 en hoofdzakelijk ‘halflange’ M7’s op de 51 en 53. De frequentie zal in eerste instantie wel hetzelfde blijven, waarbij lijn 54 gewoon tweemaal zo vaak als nu gaat rijden. De frequentie op alle delen van het netwerk blijft daarmee gelijk. Pas op de langere termijn vallen frequentieverhogingen te verwachten.

Plaats een reactie