Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en Kaart

De titel zegt het al: een nieuwe naam! Dit blog gaat vanaf nu door het leven als Spoor en Kaart. Hieronder leg ik uit waarom.

Dit blog heeft de naam ‘Rails in Amsterdam’ de afgelopen vijf jaar gedragen. Op zich een goede naam, want de meeste inhoud richt zich op railgerelateerde zaken in en om Amsterdam. Maar de term ‘rails’ is misschien iets teveel gericht op het fysieke aspect. De overkoepelende noemer spoor sluit eigenlijk beter aan op de rode draad die door mijn artikelen en pagina’s loopt. Dus heb ik die term in de nieuwe naam opgenomen.

Er is echter ook nog een andere rode draad, en dat is de plattegrond, of de kaart. Ik heb er vele van gemaakt, om mijn woorden te illustreren, nieuwe ideeën te visualiseren of gewoon omdat ik het leuk vind om met het ontwerpproces bezig te zijn. Het was ook een plattegrond die ooit mijn spoorhobby inleidde: de plattegrond van de Londense Tube Map. Daarom dat dat nu ook in de nieuwe naam terugkeert.

Verdwenen is de naam Amsterdam. Betekent dat nu dat ik de hoofdstad vaarwel zeg? Wees gerust: dat ben ik niet van plan. Ook al woon ik hier inmiddels al ruim drie jaar niet meer, de spoorse zaken in en om de hoofdstad kunnen nog steeds rekenen op mijn bijzondere interesse.

Wel merk ik de laatste tijd dat ik het meeste wat ik over ‘rails in Amsterdam’ zou kunen schrijven, voor mijn gevoel wel zo’n beetje heb geschreven. Dat ligt ook een beetje in de aard van een blog: als je er net mee begint, heb je nog niks en ligt alles nog voor je. Gaandeweg ben ik het halverwegepunt echter vrij geruisloos gepasseerd. En daarmee wordt het steeds moeilijker om nieuwe inhoud toe te voegen die over rails én Amsterdam gaat.

‘Uitstapjes’ heb ik eerder al gemaakt. Onder de naam ‘Spoor en Kaart’ wil ik de deur naar spoorse zaken buiten Amsterdam wat verder open zetten. Op dit moment ben ik bezig met een nieuw project, dat je op Twitter kunt volgen: een spoorkaart van Nederland. Als de eerste versie klaar is, zal ik die hier in meer detail bespreken, net zoals ik dat met vorige ontwerpen heb gedaan.

De naam is dus nieuw; de inhoud blijft vertrouwd. Tot ziens op ‘Spoor en Kaart’!

2 gedachten over “Rails in Amsterdam heet vanaf nu: Spoor en Kaart

  1. Gelukkig alleen een nieuw adres dus. Dacht al even dat alles weg was. Op de oude website staat geen link naar de nieuwe.
    Ik lees altijd met veel interesse de berichten op je website. Hopelijk blijven er in de toekomst meer pagina’s komen!

    Like

    1. Ja, helaas kan ik het oude domein niet aanhouden. Vandaar dat daar die omineuze melding staat. Gelukkig heb je het weer gevonden!

      Like

Plaats een reactie