Noord/Zuidlijn naar Schiphol en sluiting Ringlijn: tracévarianten

Er valt weer wat nieuws te melden over de zo gewenste verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en de sluiting van de Ringlijn. Dat beide metro-uitbreidingen inmiddels prioriteit hebben gekregen in de Amsterdamse burelen, was al eerder bekend. De Noord/Zuidlijn zou bijdragen aan de verbeterde bereikbaarheid van Schiphol, die over het huidige spoor onder druk staat. Sluiting van de Ringlijn is van belang voor de ontwikkelingen in Haven-Stad, waar de komende decennia de grootste staduitbreiding sinds IJburg moet verrijzen.

In een artikel van het OV Magazine wordt dieper ingegaan op deze twee projecten, die inmiddels als één ‘pakket’ door de gemeente Amsterdam en andere betrokken partijen worden benaderd. Daarin is ook een link naar een interessante PowerPoint®-presentatie toegevoegd, gegeven door Hoite Detmar (wie kent hem nog?) tijdens de Dag van de Lightrail (jawel). Interessant vooral, omdat hier het aantal mogelijke tracés voor de metro-uitbreidingen flink is teruggebracht, inclusief kaartmateriaal (pagina’s 9, 10 en 11). Helaas zijn die kaarten, met uitzondering van de inzoom-uitsneden en de grote kaart op pagina 11, nogal klein. En hoewel schaalbare visuele oplossingen al langer met ons zijn, heeft de samensteller van deze presentatie gekozen voor statische afbeeldingen, dus inzoomen heeft weinig zin.

Wat doe je dan? Precies, dan ga je – zo goed en zo kwaad als dat gaat – zelf maar aan de slag. Hieronder heb ik de varianten uitgewerkt in meer detail. Uiteraard heb ook ik het moeten doen met de informatie die in de presentatie beschikbaar is, dus het geheel heeft een hoog interpretatief gehalte.

Doorlopende lijnen stellen bovengrondse tracés voor; gestippelde lijnen tunnels. De bolletjes zijn stationslocaties. Inzoomen kan door op de links onderaan de plaatjes te klikken. Enjoy!

Ringlijn

Deze varianten komen overeen met de varianten “R-1”, “R-2” en “R-3” op pagina 9 van de presentatie. De varianten “R-2” en “R-3” heb ik in één afbeelding weergegeven, omdat het enige verschil hem hier zit in de gekozen tunnelmethode: bij “R-2” is dat een ondiepe tunnel en bij “R-3” een geboorde tunnel. Voor degenen onder ons met adelaarsgenen valt op de bijbehorende afbeelding bij variant “R3” nog net te lezen dat het hier om twee boven elkaar gelegen tunnelbuizen gaat, vanwege de beschikbare ruimte. Over de precieze configuratie van het station “Nassauplein” bij deze oplossing wordt in de presentatie helaas geen uitspraak gedaan, maar een vergelijking met station De Pijp is natuurlijk zo gemaakt.

ringlijn_1-01
Variant “R-1”. Het donkere tracé bij CS betreft een fasering, waarbij de ringlijn eerst over bestaand ProRailspoor naar de perrons 1 en 2 van CS zou rijden. (grote afbeelding)
Ringlijn_2_3-01
Varianten “R-2” (ondiepe tunnel) en “R-3” (boortunnel). Station “Nassauplein” ligt hier onder de grond. (grote afbeelding)

Noord/Zuidlijn

Deze varianten komen overeen met de varianten “NZL-1”, “NZL-2” en “NZL-3” op pagina 10 van de presentatie. Op pagina 11 is nog in groot formaat variant “NZL-2b” te bewonderen. Ik moest even turen om te zien waarin deze variant zich nou onderscheidt van de inzoom op pagina 10 onder variant “NZL-2”, die namelijk ook uitgaat van een route via “Schiphol NoordWest” (waar ooit een tweede terminal zou moeten verrijzen). Variant “2b” lijkt vooral een iets rechter getrokken tracé te volgen, waar op pagina 10 wat meer een omweg wordt gevolgd (easter egg voor de oplettenden rechtsonderaan de afbeelding op pagina 11: een mooie verwijzing naar Paul Südkamp, die aan de basis van veel ontwerpen van recente spoorwerken rond Amsterdam stond).

schiphol_nzl1-01

Variant “NZL-1”. Hier zou de enige tunnel van betekenis parallel aan de bestaande tunnelbundel onder de Buitenveldertbaan liggen. Doorrijden vanaf Schiphol kan alleen door kop te maken. (grote afbeelding)

schiphol_nzl2-01
Variant “NZL-2” (“korte tunnel”) met optionele route via “Schiphol NoordWest” (donkere tracé). Voor deze variant is een langere tunnel nodig dan variant “NZL-1”, maar treinen hoeven op Schiphol niet kop te maken. (grote afbeelding)
schiphol_nzl3-01
Variant “NZL-3” (“lange tunnel”). Hier zou de tunnel al vlak na het station ter hoogte van busstation Schiphol Noord beginnen. Volgens de inzoom in de presentatie komt het station Schiphol ten noordwesten van het WTC en dus ook het bestaande spoorstation te liggen. Dat betekent dat de metrotunnel ergens ten noorden van station Schiphol de bestaande spoortunnel moet kruisen. Een boortunnel ligt dan voor de hand. (grote afbeelding)

Een gedachte over “Noord/Zuidlijn naar Schiphol en sluiting Ringlijn: tracévarianten

  1. De problemen bij Schiphol en de Schipholtunnel zijn het gevolg van een keuze uit de jaren ’70, om de vervoersstromen zoveel mogelijk te vervlechten. De reiziger moest via Station Schiphol, en moest daar het liefst overstappen. Dat was destijds zinvol, bij de lage reizigers-aantallen, maar het is een loden last geworden.

    De voorstellen in de presentatie van Hoite Detmar (gemeente) en Hans Westerink (ProRail) kunnen de problemen niet oplossen. Voor een deel is het duidelijk symptoom-bestrijding, zoals het ‘leegvegen’ van Schiphol Plaza. Doortrekken van de Noord-Zuidlijn is ook geen wondermiddel.

    De oplossing is het radicaal omgooien van de planologische keuzes uit de jaren ’70, en dat vereist extreem hoge investeringen – in de orde van grootte van €20 miljard tot €50 miljard. Deze benadering wordt hier beschreven:

    Een Schiphollijn is achterhaald

    Begin met het volledig ontvlechten van de vervoersstromen door een bypass, of zelfs twee of drie bypass-lijnen, aan te leggen. Bouw daarbij ook een rechtstreekse verbinding met Haarlem. Haal de meest binnenlandse Intercity-lijnen weg uit Station Schiphol. En leg tenslotte een eigen regionaal netwerk aan, rond de luchthaven – bij voorkeur een lichte metro.

    Er is zeker plaats voor een vorm van ‘airport-shuttle’ in deze visie, maar de beste optie daarvoor lijkt een Sprinter via de Westtak, eventueel met extra sporen daar. Het doortrekken van de Noord-Zuid lijn is niet onverenigbaar met deze radicale voorstellen, maar er is ook behoefte aan een metro-verbinding met Amsterdam Nieuw West.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s